met elkaar voor elkaar en … altijd dichtbij
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Artikel 1: Definities
Escape zorg & verblijf: gebruiker van de algemene voorwaarden en zorgaanbieder.
Zorgvrager: wederpartij van gebruiker van algemene voorwaarden die particulier, met een persoonsgebonden budget (PGB) gebruik wil maken van de diensten van Escape zorg & verblijf.
Overeenkomsten: De algemene zorgovereenkomst (matrix SVB) en de Facilitaire overeenkomst tussen zorgvrager en Escape zorg & verblijf met betrekking tot het leveren van zorg, het verblijf en de eigen bijdragen
Verblijf: Huisvesting in het kader van de zorg en begeleiding.
Artikel 2: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Lid 1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de rechtsverhouding tussen Escape zorg & verblijf en zorgvrager.
Lid 2
Van deze algemene voorwaarden kan niet worden afgeweken, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
Artikel 3: Indicatie
Lid 1
De zorgvrager dient bij het aangaan van de overeenkomsten met Escape zorg & verblijf te beschikken over een indicatiestelling van het CIZ en een geldige toekenningsbeschikking voor zorgverlening.
Lid 2
Indien de indicatie voor zorgverlening niet (meer) toereikend is voor de zorg die voor zorgvrager vereist is zal de zorgcoordinator van Escape zorg & verblijf in overleg met de zorgvrager een her-indicatie aanvragen.
Lid 3
Escape zorg & verblijf beslist of een indicatie en daaraan gekoppelde toekenningsbeschikking voor zorgbudget al dan niet toereikend is.
Artikel 4: Individuele overeenkomsten
Lid 1
De individuele overeenkomsten tussen zorgvrager en Escape zorg & verblijf wordt door de zorgaanbieder en zorgvrager of diegene die optreedt als wettelijk vertegenwoordiger gezamenlijk opgesteld.
Lid 2
Zorgvrager (en /of zijn / haar wettelijk vertegenwoordiger) is gehouden alle schriftelijke stukken, gegevens en overige bescheiden die Escape zorg & verblijf nodig acht voor de uitvoering van de overeenkomsten in het kader van het leveren van zorg aan Escape zorg & verblijf te verstrekken en Escape zorg & verblijf direct te informeren indien zich feiten en omstandigheden voordoen die voor de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
Lid 3
Door ondertekening van de overeenkomst geeft zorgvrager Escape zorg verblijf toestemming alle handelingen te verrichten die Escape zorg & verblijf nodig acht voor de uitvoering van de overeenkomsten in het kader van het leveren van zorg.
Lid 4
Zorgvrager is uit hoofde van de overeenkomsten gehouden om medewerking te verlenen aan de uitvoering van de overeenkomsten.
Lid 5
Indien de zorgvraag tijdens de uitvoering van de overeenkomsten wijzigt, kan de overeenkomst in onderling overleg tussen zorgvrager en Escape zorg & verblijf dienovereenkomstig worden aangepast, mits beide partijen daarmee instemmen.
Artikel 5: Verblijf
Lid 1
Escape zorg & verblijf biedt cliënten in het kader van de zorg en begeleiding verblijf aan in de instelling indien een daartoe strekkende indicatie beschikbaar is.
Lid 2
Afhankelijk van de zorgbehoefte en indicatie is verblijf op basis van minimaal arrangement C wmo Assen binnen Escape zorg & verblijf beschikbaar voor GGZ geindiceerde clienten
Lid 3. Escape zorg & verblijf bepaalt in incidentele gevallen of afwijken daarvan is toegestaan.
Lid 4. Afhankelijk van de zorgbehoefte en indicatie is verblijf op basis van minimaal VG4 /WLz binnen Escape zorg & verblijf beschikbaar voor WLz geïndiceerde clienten
Artikel 6: Eigen bijdrage
Lid 1
Naast de wettelijk bepaalde eigen bijdrage zorg, die wordt geind door het CAK betaalt u een eigen bijdrage voor het verblijf, maaltijden, gebruik inboedel, kosten energie, gas, tv, internet, gemeentelijke heffingen, waterschapsbelasting, technisch onderhoud en reparaties, en recreatieve activiteiten.
Lid 2.
Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast / geindexeerd.
Artikel 7: Inspanningsverplichting
Lid 1
Escape zorg & verblijf verplicht zich de overeenkomst bekwaam en zorgvuldig uit te voeren.
Lid 2
Escape zorg & verblijf behoudt zich het recht voor bij de uitvoering van de overeenkomst ter zake deskundige derden in te schakelen.
Artikel 8: Aansprakelijkheid
Lid 1
Zorgvrager dient bij aanwijsbaar tekort schieten van Escape zorg & verblijf in de uitvoering van de overeenkomst Escape zorg & verblijf in de gelegenheid te stellen de tekortkoming(en) te herstellen. De zorgvrager dient Escape zorg & verblijf schriftelijk in gebreke te stellen en aan Escape zorg & verblijf dient een redelijke termijn van 2 maanden te worden geboden om e.e.a. te herstellen / verbeteren.
Lid 2
Behoudens bij gebleken opzet of grove schuld van Escape zorg & verblijf is de aansprakelijkheid van Escape zorg & verblijf beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar ter zake uitkeert. In het geval dat de verzekeraar van Escape zorg & verblijf geen dekking biedt of niet uitkeert, is de aansprakelijkheid van Escape zorg & verblijf beperkt tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is.
Lid 3
Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op door Escape zorg & verblijf voor de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden.
Artikel 9: Einde individuele overeenkomsten
Lid 1
De overeenkomsten tussen Escape zorg & verblijf en zorgvrager eindigt van rechtswege:
– door verloop van de termijn waarvoor de overeenkomst is aangegaan;
– door overlijden van zorgvrager;
– door faillissement van Escape zorg & verblijf
– door gerechtelijke ontbinding;
– door intrekking / beëindiging van de indicatie voor zorgverlening;
– door intrekking / beëindiging van het PGB van zorgvrager.
Lid 2
Escape zorg & verblijf kan de overeenkomst met zorgvrager met inachtneming van een opzegperiode van één kalendermaand schriftelijk eenzijdig opzeggen onder opgave van redenen indien: zorgvrager de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en deze algemene voorwaarden niet nakomt;
– zorgvrager weigert medewerking te verlenen aan de uitvoering van de overeenkomst;
– zorgvrager de medewerkers van Escape zorg & verblijf of door Escape zorg & verblijf ingeschakelde derden en cliënten heeft beledigd, mishandeld of bedreigd;
– zorgvrager niet langer beschikt over een indicatie voor zorgverlening / PGB budget en ondanks verzoek daartoe door Escape zorg & verblijf nalaat een nieuwe indicatie aan te vragen;
– Nadat er twee schriftelijke waarschuwingen zijn gegeven voor het: overtreden van de huisregels, onvoldoende medewerking aan het begeleidingsplan, niet nakomen van afspraken.
– de zorgvraag van zorgvrager zich dusdanig ontwikkelt dat de vereiste zorg niet langer verantwoord kan worden geboden.
Lid 3
Zorgvrager kan indien sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd de overeenkomst met Escape zorg & verblijf schriftelijk opzeggen met inachtneming van de vooraf overeengekomen en in de zorgovereenkomst vastgelegde opzegtermijn
Lid 4
Bij opzegging van de overeenkomst wordt er gerekend in hele maanden, dwz. de aanzegperiode start vanaf datum opzegging en de opzegtermijn gaat in vanaf de 1e van de maand volgnd op de aanzegperiode. Bij niet inachtneming van de overeengekomen termijn zullen de volledige kosten in rekening worden gebracht,
Lid 5
Indien de zorgvrager door de in lid 2 genomde zaken een gevaar vormt voor medewerkers en/of medebewoners kan door Escape zorg & verblijf aan zorgvrager een verwijdering voor bepaalde tijd (time-out) worden opgelegd.
Lid 6
Indien er geen zorgbudget meer voorhanden is vervalt het recht op het betrekken van een kamer in het bewonersgebouw van Escape zorg & verblijf. Client betaalt dienovereenkomstig geen huur en wordt er geen huurovereenkomst met client afgesloten.
Artikel 10: Facturering en betaling
Lid 1
Betaling van de werkzaamheden uit hoofde van de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden en overeenkomsten vindt plaats door maandelijkse achteraf facturering door Escape zorg & verblijf aan de bewindvoerder van zorgvrager. Zorgvrager is hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van de zorgfacturen.
Lid 2.
Betaling van kosten voortvloeiend uit de facilitaire overeenkomst, die uit eigen middelen worden bekostigd, worden voorafgaande aan de betrefffende maand in rekening gebracht bij de bewindvoerder van zorgvrager. Zorgdrager is hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van de facilitaire kosten.
Lid3
Indien blijkt dat de factuur niet binnen de betalingstermijn vanuit het PGB kan worden voldaan, zal Escape zorg & verblijf de gespecificeerde factuur rechtstreeks bij zorgvrager in rekening brengen.
Lid 4
Bij niet tijdige betaling door zorgvrager binnen de gestelde betalingstermijn, zoals die staat vermeld op de factuur, treedt zorgvrager onmiddellijk in verzuim zonder dat daartoe een schriftelijke ingebrekestelling is vereist en behoudt Escape zorg & verblijf zich het recht voor haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten met onmiddellijke ingang op te schorten.
Lid 5
In geval zorgvrager in gebreke is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens Escape zorg & verblijf , komen alle kosten die Escape zorg & verblijf in redelijkheid zowel in als buiten rechte heeft moeten maken ter verkrijging van voldoening van haar vordering, voor rekening van zorgvrager
Artikel 11: Bijzondere betalingen
Lid 1
Indien moedwillig of herhaaldelijk schade wordt toegebracht door zorgvrager aan de bezittingen van Escape zorg & verblijf, die niet geschaard kunnen worden onder de normale gebruikssporen, zullen kosten voor reparatie / vervanging door Escape zorg & verblijf onverwijld aan zorgvrager in rekening worden gebracht
Artikel 12: Klachtenregeling en toepasselijk recht
Lid 1
Indien zorgvrager klachten heeft betreffende de uitvoering van de overeenkomsten dient zorgvrager deze te melden bij de directie / eindverantwoordelijke van Escape zorg & verblijf en treedt het klachtenbeleid van Escape zorg & verblijf in werking
Lid 2
Op alle (individuele) overeenkomsten met Escape zorg & verblijf is Nederlands recht van toepassing.
Heeft u een onvrede of klacht?
Dan kunt u telefonisch kontakt opnemen met de klachtenfunctionaris van Escape zorg & verblijf of via het contactformulier uw klacht kenbaar maken. De klachtenfunctionaris informeert u dan over de procedure en werkwijze die wordt gevolgd.
Eerstens zal Escape zorg & verblijf zich inspannen om een klacht te voorkomen door uw onvrede bespreekbaar te maken en te bemiddelen om samen tot een oplossing te komen waarin iedereen zich kan vinden. Dit heet de interne fase en kan enkele weken in beslag nemen. In een enkel geval kan dit langere tijd vergen.
Kunnen beide partijen samen niet tot een bevredigende oplossing komen dan kunnen beide partijen, zowel client als zorgverlener, een beroep doen op ondersteuning van een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg om verder (of opnieuw) met elkaar in gesprek te gaan. De schriftelijke indiening van de onvrede wordt schriftelijk als klacht ingediend bij de hulpverlener. De formele termijn gaat in.
De zorgaanbieder moet binnen 6 weken een onderbouwd oordeel geven over de klacht. Visie, beslissing en maatregelen moeten zijn omschreven. De termijn van 6 weken mag 1x met 4 weken worden verlengd.
Bent u niet tevreden over de oplossing en behandeling van uw klacht, dan mag u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie van Klachtenportaal Zorg (KPZ)
De onafhankelijke Geschillencommissie onderzoekt de situatie en doet een bindende uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden en kent eventueel een schadevergoeding toe.
In het klachtenregelement van klachtenportaal Zorg en het geschillenregelement van de stichting Geschilleninstantie KPZ staan de voorwaarden en regels voor de behandeling van klachten en het oplossen van geschillen.
Klachtenportaal Zorg waarborgt te allen tijde de privacy van zowel de client als de zorgaanbieder en de individuele zorgverleners.