met elkaar voor elkaar en … altijd dichtbij
Privacy beleid
Op 25 mei 2018 is de wet bescherming persoonsgegevens overgegaan in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet is geldig binnen heel Europa en heeft de privacy rechten van clienten versterkt en uitgebreid.
Iedere organisatie is wettelijk verplicht om correct met privacygevoelige gegevens om te gaan. Naar aanleiding hiervan heeft Escape zorg & verblijf een privacyreglement opgesteld dat voldoet aan de wettelijke regelgeving van de AVG.
Een privacy regelement, goede dossiervorming en beheer is voor zowel de client als voor Escape zorg & verblijf en/of haar individuele medewerkers van groot belang. Het geeft overzicht en structuur over de zorg aan de client en voor medewerkers, maar is ook een belangrijk instrument als Escape zorg & verblijf verantwoording af moet leggen aan controlerende instanties zoals gemeente, zorgkantoor, uw mentor of curator of belastingdienst e.d..
Escape zorg & verblijf heeft persoonlijke gegevens van haar clienten nodig om de juiste zorg te kunnen verlenen en is verplicht van elke client dossier te houden. Hieronder leggen wij u in het kort uit hoe wij hiermee omgaan.
Gegevens
In het clientdossier bevindt zich:
– persoonlijke informatie (naam, geb.datum, BSN, achtergrond, copie ID card etc.)
– medische gegevens (medicijnen, ingrepen etc.)
– financiële gegevens (hoe wordt de zorg betaald, gegevens bewindvoering etc.)
– Zorg gegevens (rapporten en overdracht informatie vorige hulpverleners, zorgplangegevens
zoals werkdoelen, signaleringsplannen of terugvalpreventieplannen, evaluatiegegevens etc.
Bijzondere Persoonsgegevens
Bijzondere persoonsgegevens omtrent ras, politieke opvattingen, godsdienst, seksuele leven, strafrechterlijk verleden, politieke overtuiging etc. worden niet gedeeld met derden, mits
- zij onderdeel uitmaken van de hulpvraag en het begeleidingstraject van de client en het dus
geschiedt met uitdrukkelijke toestemming van de client - het voor de verwerking noodzakelijk is voor doeleinden van preventieve of
arbeidsgeneeskundige aard, zoals het beoordelen van arbeidsgeschiktheid of het
verstrekken van gezondheidszorg
Toestemming
Uw clientgegevens zijn niet zomaar toegankelijk voor buitenstaanders. Zonder toestemming van de client zal Escape zorg & verblijf geen gegevens opvragen bij of verspreiden aan derden en staan wij voor al onze clienten en aangehorigen borg voor een juiste privacy bescherming en persoonsregistratie conform de AVG. Tijdens de intake procedure en bij de ondertekening van de zorgovereenkomst en facilitaire overeenkomst komt dit uitgebreid aan de orde.
Verwerking en beheer
Uw dossier wordt beheerd, aangevuld en gewijzigd, door de functionaris Gegevens Bescherming (FG). Deze functionaris is eindverantwoordelijk voor uw privacy. Bij Escape zorg & verblijf is dat de eindverantwoordelijke vennoot.
Van elke client bestaat een handboek client met daarin de informatie die voor de uitvoering van de praktische zorg aan de client noodzakelijk is.
Over en weer wordt informatie uitgewisseld en overgedragen in het wekelijkse teamoverleg waardoor uw dossier up to date blijft.
Recht op inzage en verbetering
Client kan zijn/haar persoonsgegevens laten wijzigen indien ze niet juist, onvolledig of niet nodig zijn voor het doel van de registratie. Client ontvangt een kopie van het zorgplan, de evaluaties en het jaarlijks aangepaste ondersteuningsplan en is zodoende altijd aangesloten op het up to date dossier aangaande het zorgplan en ondersteuningsplan.
Client heeft het recht om zijn/haar dossier in te zien. Voor een enkel gegeven kan dit tijdens een begeleidingsgesprek. Voor inzage van meer gegevens kan er een afspraak gemaakt worden. Indien wegens gegronde redenen een kopie van het dossier wordt opgevraagd zal daarvoor een onkostenvergoeding in rekening worden gebracht.
Delen van informatie
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij Escape zorg & verblijf informatie wettelijk moet delen. Denk hierbij aan vragen van de Inspectie Gezondheidszorg, commissie van toezicht, rechtbank etc.
Als er sprake is van een calamiteit of een (ernstige) situatie van acuut gevaar voor de client zelf of medewerkers, bewoners en/of omwonenden, dieren of goederen en eigendommen van anderen heeft Escape zorg & verblijf het recht dat zij informatie mag delen met derden (hulpverleners, mentor, hulpdiensten etc.).
Bewaartermijnen
In nederland zijn de regels voor het bewaren van medische (aan medisch verwante) informatie / dossiers opgenomen in de Wet op geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) . Hierin is bepaald dat een medisch dossier 15 jaar bewaard moet blijven.
Beveiligingsmaatregelen
Voor het veilig verspreiden van persoonsgegevens werkt Escape zorg & verblijf met het programma nl.cryptshare.express. van Be Fine solutions AG. Hiermee staat Escape zorg & verblijf borg voor het verzenden en ontvangen van beveiligde emails en het veilig en beschermd versturen van grotere bestanden.
Hoe kunnen wij u helpen?
Heeft u vragen of opmerkingen?
Wilt u specifieke informatie?
Of wilt u zich aanmelden?
U kunt gebruik maken van het contactformulier, ons een e-mailbericht sturen of bellen.
Voor meer informatie verwijzen wij u door naar onze contactpagina.